Kik vehetik igénybe?
- az óvoda/iskola valamennyi gyermeke;
- szülők, törvényes képviselők, gyámok;
- óvodapedagógusok, pedagógusok, segítő szakemberek.
Az óvodai-iskolai szociális segítő szolgáltatásról1:
- A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
- A gyermek – szülő – köznevelési intézmény és a közösség kapcsolatrendszere van a középpontban.
- A szolgáltatás célja: formálni a szülők gondolkodását, szemléletét, az óvodával és az iskolával kapcsolatos elvárásaikat.
Az óvodai és iskolai szociális segítő:
- A Család- és Gyermekjóléti Központban dolgozó külső és független szociális szakember.
- Szakmai kompetenciája alapján a szociális munkás tevékenysége a nevelő-oktató munka kiegészítője.
- A felmerülő problémák esetén hatékony segítséget tud nyújtani tudásával, tapasztalataival és a megfelelő szakembereket tudja mozgósítani a nehézségek megoldása érdekében.
- A szakember feladata: a gyermek veszélyeztetettségének, hátrányos helyzetének időben történő felismerése, megelőzése és megszüntetése, az észlelő- és jelzőrendszer működésének segítése.
- A szociális munkás előre kijelölt és közzétett időben fogadóórát tart a köznevelési intézmény kijelölt helyiségében, amelynek időpontja kifüggesztésre kerül az intézményben. A fogadóórán felkeresheti őt szülő, vagy más hozzátartozó, gyermek és óvodapedagógus, pedagógus vagy a köznevelési intézményben dolgozó bármely munkatárs.
Problématípusok, melyek kezelésében a szociális munkás segítséget nyújthat:
Szociális problémák:
- anyagi nehézségek,
- szociokulturálisan hátrányos helyzet,
- családon kívül történő nevelés,
- gyermeknevelési kérdésekben pl. önállótlanság, szófogadás kérdése, szülő-gyermek kapcsolata stb.
Pszichés problémák:
- életkori változásokból adódó lelki nehézségek: iskolakezdés, alsó-felső tagozat közötti átmenet stb.,
- veszteségek: válás, haláleset a családban.
- óvodához, iskolához köthető problémák: szorongás, magatartási problémák, konfliktusok, óvodalátogatási- vagy tankötelezettség elmulasztása.
Családban, életvitelben jelentkező problémák:
- elhanyagolás,
- betegség, fogyatékosság,
- szülő külföldi munkavállalása, családba fogadás,
- családon belüli problémák: bántalmazás, szülők közötti konfliktusok, válás, haláleset, anyagi nehézségek, adósság felhalmozódása, túlzott alkoholfogyasztás, szerhasználat, stb.
Hogyan tud segíteni a szociális munkás az óvodában és az iskolában?
- Ha szülőként nehézségei vannak, felkeresheti a szociális munkást és együtt találhatják meg a megoldási lehetőségeket.
- Részt vesz a szülő és az (óvoda)pedagógus közötti megbeszélésen, amennyiben azt a szülő, az (óvoda)pedagógus vagy mindketten kérik.
- Konfliktusok megoldásában, elakadásokban segít megoldást, utat találni a szülőknek, (óvoda)pedagógusoknak egyaránt.
- Információt nyújt elérhető szolgáltatásokról (pedagógiai, pszichés, szociális), jogokról, a szociális rendszer működéséről, segítséget nyújt az ügyintézésben (kapcsolatfelvétel, időpont egyeztetés); szükség esetén tájékoztatást nyújt a szociális ellátásokról és intézményekről, és az ezekben szokásos eljárásokról és lehetőségekről.
- Szolgáltatások eléréséhez közvetít a probléma jellegétől függően. Javaslatot tesz a megfelelő intézménnyel való kapcsolatfelvételre, és segítséget nyújt a kapcsolat kialakításában.
- Gyermekek részére - prevenciós jelleggel - játékos csoportfoglalkozásokat tart.
- Pályaválasztásban csoportfoglalkozás és egyéni konzultáció keretében is segítséget nyújt.
- Súlyos veszélyeztető helyzetben, elhúzó családi konfliktusok esetén, mint jelzőrendszeri tag delegálja családot a család- és gyermekjóléti szolgálathoz.
1:1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról 40/A. § (2) ag) 15/1998 (IV. 30) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről 25.§ és 26.§